TRADIŢIE
VIAŢA ŞI OBICEIURILE COMUNEI TULUCEŞTI
PARTICULARITĂŢI ETNOGRAFICE
Etnografia microzonei Tuluceşti nu poate fi separată
de aria etnofolclorică mai largă a întregului bazin al Brateşului, zonă
puternic modificată după lucrările de hidroamenajare efectuate sub regimul
comunist, în primii ani de după război.
Totuşi, particularităţile satului Tuluceşti, străveche
vatră românească, se pot desprinde studiind ultima monografie editată în 1997
la Galaţi, coordonată de învăţătorul Amelian Chirilă, născut şi crescut în comună.
Sub aspectul locuinţei, Tuluceştiul a moştenit de la
constructorii daci bordeiul cu plan compus din 2 încăperi: tindă şi odaie,
vatră cu horn lung şi masiv, cuptorul (soba oarbă).
Un al doilea tip, derivat din experienţa locuirii
primului, e format din tindă, cameră (“casa mare”), odaie şi băgeacul (2/2 m).
Plita, construită în horn, era prevăzută cu pirostrii. Aproape toate casele
tulucenilor erau prevăzute cu o cameră lungă în spatele casei, chilerul, precum
şi prispa moldovenească de lut.
Odaia avea două paturi pentru dormit şi soba oarbă.
În casa mare exista o laviţă lungă de 2 m, acoperită
cu lăicer, rogojină şi prostire. Masa familială se luă la măsuţa rotundă cu 3
picioare, pe scăunele de lemn cioplit.
Casele erau învelite cu papură, cu stuf, în tehnica
“solzi de peşte”.
Portul ţăranului tulucean s-a modificat datorită încrucişării a mai multor
drumuri istorice şi transhumanţei încă de timpuriu, începând cu 1830. Hainele
erau ţesute în casă: cămaşa din pânză era făcută în război: opincile erau
confecţionate din piele de porc şi respectiv viţel pentru ţăranii înstăriţi.
Stofa era ţesută numai în culori naturale, negru şi grena, alb cu
preponderenţă.
La sfârşitul secolului XIX se purtau hainele bătute la
piuă, atestând deja binefacerile industrializării, în paralel cu hainele “de
purtat”, ţesute în casă, la război.
Vara bărbaţii purtau bete, iarna brâu, ambele ţesute
în război. Secolele XVIII şi XIX au însemnat totodată şi coexistenţa portului
românesc cu cel turcesc, datorită stăpânirii turceşti asupra bălţii Brateş.
Cămaşa avea guler îngust, drept, lângă gât, model în
cruciuliţe, de culoare albastră. Predominau motivele geometrice, sobre, la
bărbaţii în vârstă preferându-se culoarea neagră. Lungimea “cămeşei” era până
la genunchi, cu mânecare lungi, cu manşeta netăiată.
Săracii purtau pieptar, o cămaşă fără spate şi fără
mâneci.
Tinerii purtau cămaşă de mire, din bumbac ori
borangic, cusută în alb, având mânecă lungă până la baza degetului mare,
manşeta tăiată, cu canafi sau nasturi.
Femeile purtau opinci, fustă din lână ţesută în
război, ie în zile de sărbătoare (borangic) sau, simplu, cămaşa obişnuită din
bumbac urzit în casă. Formată din două părţi – bluză şi poale, cusute între
ele, aveau un model bogat. În zilele de sărbătoare fetele satului purtau ie
cusute în roşu şi negru sau cu alb, ulterior galben şi albastru. Creșteau viermi de mătase și făceau eșarfe de
borangic, deosebit de fine, numai din firul a două-trei gogoși.
Primele ţesături, de tip lână, erau prostirile ţesute
în vrâste având motive florale
şi zoomorfe în arnici roşu şi negru. Lăicerele pentru casa mare erau ţesute în
benzi colorate – roşu intens, albastru, galben şi verde, cele pentru odaie
fiind ţesute în tonuri mai închise pentru a rezista mai mult timp, în
degradeuri albastru şi grena. Până la începutul secolului XX s-au folosit
coloranţii vegetali. Cuverturile pentru patul din casă mare erau simple, fără
alesături. Predominantă era culoarea roşie, devenită tradiţională în zona
Brateşului, îmbinată adeseori cu negru.
Motivele florale şi zoomorfe de pe prostiri şi
ştergarele de nuntă prezentau câinele, calul, cocoşul, leul şi fata singură, în
postură statică, verticale, imitând realitatea.
Era bine reliefat arborele vieții.
În perioada interbelică s-au folosit cusăturile cu
motive zoomorfe in mișcare, în culori predominant roșu, spre deosebire de
Ardeal unde în cusături predomina negrul. Majoritatea prostirilor și
ștergarelor erau țesute cu fir de lână tors prin mărgică, ceea ce le conferea o
frumusețe deosebită și o asemănare cu borangicul.
Cusăturile având motive florale înlănţuite, spicul de
grâu, păunul, hora, precum şi pomul vieţii reprezintă o specificitate demnă de
luat în seamă în zona de Sud a Moldovei, aceste ţesături fiind unice în
întregul areal folcloric românesc. Muzeul sătesc constituit de învăţătorul
Amelian Chirilă găzduieşte numeroase exemplare vechi de ştergare şi prostiri de
pat şi de culme, cusute cu o artă desăvârşită, modele stilizate ieşite din mâna
unor autentici creatori populari. Patrimoniul acestui mic muzeu este
inestimabil şi se cere conservat cu dragoste şi grijă.
După război în întregul spectru al ţesăturilor
populare tulucene se instalează,
ca pretutindeni în judeţ, policromia şi realismul naiv al motivelor.
Din perspectiva obiceiurilor, Tuluceştiul nu
reprezintă o puternică vatră folclorică, în primul rând datorită proximităţii
marelui oraş port Galaţi, precum şi a intersecţiei mai multor drumuri istorice
din şi spre Muntenia, Basarabia şi Ucraina.
Sub aspectul obiceiurilor de iarnă în Tuluceşti au
circulat colinde de bătrâni, bine reprezentate, colinde de tineri căsătoriţi
(însurăţei), colinde de fată mare, fericean, colindă pentru copiii tinerilor
căsătoriţi, colindul mare, plugul mare, pluguşor pentru tineri, Doamnele,
joelul mic, precum şi cântece de stea şi jocul caprei. Vălăretul se făcea în
toate cele 3 zile ale Crăciunului precum şi în ajunul Anului Nou şi purtau
numele de Moşoi. Jocurile cu măşti completau spectaculos panoplia tradiţiilor
de Crăciun şi Anul Nou şi făceau ca horele satului să fie şi mai îndrăgite în
această perioadă. Dacă măştile din perioada Crăciunului (solstiţiu de iarnă şi
noaptea cea mai lungă) aveau o tematică sumbră, rostul lor apotropaic, de
alungare a duhurilor care se interpuneau în calea cultului solar al strămoşilor
noştri, fiind destul de evident, în ajunul Anului Nou aceste forme expresive
populare simbolizau binele, pâinea şi bunăstarea domestică a întregii
comunităţi (în trecut anul nou civil roman se sărbătorea în martie, la
începutul primăverii).
Legat tot de Anul Nou, colocăritul sau vălăretul
constituia un obicei complex, de integrare a tinerilor adolescenţi în
comunitatea flăcăilor şi fetelor de măritat, centrat pe hora satului ca formă
oficială de acceptare şi de intrare în viaţa adultă.
În viaţa comunei Tuluceşti un loc foarte important îl
ocupa sfatul
bătrânilor, organizat în ziua de Sf. Arh. Ştefan sau o altă zi până la Anul Nou
şi care cuprindea pe primii 10-15 bătrâni din sat cu prestigiu precum şi 2-3
gospodari tineri. Această veche modalitate de autoreglare a unei comunităţi
rurale, închise, punea în discuţie
comportamentul şi viaţa unor consăteni, bărbaţi şi femei deopotrivă, care au
avut în cursul anului abateri grave de la normele morale şi cutumele ţinutului,
chemându-i în faţa sfatului şi fiind mustraţi, spre a se îndrepta în viitor.
Clăcile în
Tuluceşti au cunoscut aceeaşi dezvoltare ca şi în alte comune din zona
Covurlui, în special în timpul iernii. Şezătorile purtau tot numele de clăci,
diferenţa constând în faptul că sătenii veneau
cu propriul lor lucru, în special lână de tors, porumb de curăţat, etc.
Ambele forme s-au stins în preajma celui de al doilea război mondial. Claca
vălăretului, prin care un tânăr adolescent căpăta dreptul să se prindă în horă
şi devenea flăcău de însurătoare, păstrată până în preajma încheierii colectivizării, reprezenta
o formă specială de manifestare, amintind de un arhaic ritual iniţiatic.
Dintre
obiceiurile de vară se desprinde Caloianul, practicat în mod cu totul special
în Tuluceşti, în 2 zile distincte cu aceeaşi simbolistică şi având acelaşi
ritual, de preferinţă în săptămâna luminată.
Referitor la
riturile de trecere, comuna a păstrat până târziu iertăciunea pe care o spunea
un sătean în faţa naşilor şi a mirilor, ca o formă de expunere pseudo-baptismală comunitară prilejuită de nuntă
ca naştere din nou precum şi cântecul de priveghi “Zorile”, intonat de o parte
şi de alta a sicriului de către bărbaţi şi femei, în secvenţe rituale riguros
delimitate.
În general, originalitatea
artei populare şi a obiceiurilor comunităţii tulucene din zona inferioară a
Prutului rezidă tocmai în preluarea, dar şi prelucrarea, sublimarea diferitelor
izvoare de creaţie populară apărute în zonă, îmbinate armonios de-a lungul
sutelor de ani cu moştenirea ancestrală a membrilor acestei comunităţi, unică
faţă de tot ce se află în împrejurimi, trebuind, astfel, consemnată, atestată
şi conservată pentru viitor.
Grupul folcloric “Rapsozii Brateşului” Tuluceşti
Activitatea culturală are tradiţie la Tuluceşti.
Cu peste 50 de
ani în urmă, la petrecerile tulucenilor se auzeau strigături ca: “Jos în lunca
Prutului/ Pasc oile-Ardealului”, “Jos la Prut la Tuluceşti/ Vin ciobani
ardeleneşti” ceea ce denotă că şi cântecul de la Tuluceşti are asimilări din
vechea transhumanţă. Un act din arhivele
comunei din anul 1893 arată că învăţătorul Antoniu Georgescu “ştia să cânte cu vioara şi făcea
coruri cu elevii şi adulţii”. În anul 1938, un grup de 10 studenţi din Iaşi şi
Bucureşti au făcut o cercetare socială în Tuluceşti şi “organizau şezători şi
coruri cu tinerii”.
La 27 martie
1940 are loc la Tuluceşti “Prima Conferinţă Administrativă a judeţului”, la
care au participat toți primarii din județ, când s-a prezentat un amplu program
format din dansuri, coruri şi recitări. Artiştii au fost recompensaţi cu 500 de
lei şi 10 costume populare din fondurile particulare ale prefectului. În anul
1951 comuna primeşte premii, diplome şi o plachetă de bronz pentru “merite deosebite
în activitatea culturală” în urma cărora organizează prima
serbare populară.
În 1963, în
colaborare cu secţia piscicolă se organizează la malul Brateşului un festival
la care au participat formaţii din comunele din jur, precum şi formaţii
artistice profesioniste şi de amatori din Galaţi. În ianuarie 1991 grupul
folcloric este invitat la “Zilele Eminescu” şi la punerea pietrei de temelie a
bisericii din Slobozia Mare din Republica Moldova. Începând cu anul 1998 se
reiau serbările câmpeneşti “La stâna din deal”, iar din anul 2002 se
organizează sărbătoarea satului
sub denumirea “Toamna la Brateş”. La sugestia bătrânului Ioniţă Bratu,
începând cu anul 1996 bătrânii reîncep
şi învăţarea vechilor colinde din Tuluceşti (interzise în anul 1956) şi care în
anul 1997 au obţinut Marele Premiu în cadrul Festivalului de Datini şi
Obiceiuri “Tudor Pamfilie”. Colindele din Tuluceşti au fost elogiate la
“Festivalul de colinde” organizat de Primăria Capitalei în decembrie 2002. În cadrul judeţului au
participat la festivităţile de la Piscu, Braniştea, Roşcani şi la “Ziua
Eroilor” la Galaţi, iar în ianuarie 1991 au fost
invitați la „Zilele Eminescu” din Slobozia Mare – Republica Moldova.
Majoritatea colindelor din
Tulucești, cu un pronunțat caracter educativ, istoric și religios, au fost
publicate cu text și note muzicale. Ultimul colind scos din cenușa uitării de
către bătrânii Bratu Ioniță și Pintilie Severin, ”La lin la fântână”, este, și
acesta, legat de istoria acestor locuri. Repetatul cuvânt ”prujește” vine din limba ucraineană, înseamnă ”a încânta”, ”a
glumi”, și arată preocupările comune și interferența între obiceiurile
populației din zonă.
La lin la fântână
Lerule, la lin la fântână,
La colț de grădină,
Lerule, e-o fată frumoasă.
Lerule, e-o fată frumoasă,
Cu sprânceana trasă,
Lerule, prujește, prujește.
Lerule, cu sprânceana trasă,
Cu geana sumeasă,
Lerule, prujește, prujește.
Lerule, dar cine-mi prujește,
Gheorghe-un frate-al nostru,
Lerule, fecioraș de Crai.
Lerule, fecioraș de Craiu,
De pe acest plaiu,
Lerule, prujește, prujește.
Lerule, ei mâna dădură
Și se sfătuiră,
Lerule, prujește, prujește.
Lerule, cu mâna pe roată,
Apă ca să scoată,
Lerule, prujește, prujește.
Lerule, apă din fântână
Ei linul umplură
Lerule, prujește, prujește.
Lerule, busuioc luară,
Mănunchi îl făcură,
Lerule, prujește, prujește.
Lerule, snop de busuiocu,
Puse la un locu,
Lerule, prujește, prujește.
Lerule, și mi le păstrează
Pân- la Bobotează,
Lerule, când preoți botează.
Lerule, când preoți botează,
Lumea-ncreștinează,
Lerule, prujește, prujește.
Lerule, când preoți botează,
Sfințesc tot pământul
Și pe noi de-a rândul.
În prezent, sub
îndrumarea învăţătorului Amelian Chirilă ”Rapsozii
Brateșului” pregătesc cântece cu pronunţat specific local, lăsate moștenire de Steriana Bratu.
Dor de Brateș
Foaie verde fir mohor,
Brateșule, mult mi-e dor,
De valul și unda ta,
Cum mi-e dor de maică-mea.
Mi-e dor de nisipul tău,
Cum mi-e dor de tatăl meu.
Foaie verde fir ș-o fragă,
Brateșule, apă dragă,
Dor îmi e de iarba ta
Cum mi-e dor de sora mea.
Dor îmi e de stuful tău,
Cum mi-e dor de frate-meu.
Foaie verde fir negară,
Bate vântul către seară
Și oriunde eu m-aș duce,
Dor de Brateș îmi aduce.
Și pe ploaie și pe vânt
Valurile să le-nfrunt.
Hora de la Tulucești
Joacă-n horă mare, fete și
flăcăi,
Jos la Moș Mardare horă ca la
noi.
Chiuie Vasile, strigă ca la
Tulucești,
Să se-audă-n vale, pân- la
Giurgiulești.
Țineți hora mare, să mă prind și
eu,
Dă mâna Ioane, joacă măi flăcău.
Asta-i hora mare, horă mândră ca
la Brateș,
Fata-i ca o floare, iar flăcău-i
oacheș.
Vin-Țață Marie, să privești la
horă,
Să-ți alegi din fete, mândrețe de
noră.
Joacă-n hora mare, joacă, joacă
fără frică,
Zi-i măi lăutare, chiuie Costică.
Asta-i hora mare, horă mândră ca
la Brateș,
Fata-i ca o floare, iar flăcău-i
oacheș.
Romanța Brateșului
Prin negura cea deasă,
Eu Brateșul mai văd
Cu valea nisipoasă
Și culmea cu năvod.
Ca niște păsări negre
Vin bărcile din larg,
Pescarii râd în ele,
Vânjoși la rame trag.
Cu pește-s pline toate,
Argint cules din val,
Pierdute sunt în noapte,
Nu mai ajung la mal.
Căci timpul iute zboară
Și totu-i amintire,
Tristețea mă-nconjoară
Când îmi aduc aminte.
Năvoade și zătoane
De mult sunt în amurg
Și zbuciumul de valuri
În minte-l mai aud.
Și bărcile și lacul
Și plopii s-au ascuns,
Pescarii își dorm somnul,
Se odihnesc demult.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu