VIAŢA SPIRITUALĂ
ÎNVĂŢĂMÂNTUL ÎN ŞCOALA TULUCEŞTI
Începuturile învăţământului modern, pe baze
stabile, sunt legate de politica reformatoare a principelui Unirii, Alexandru
Ioan I-ul (1859-1866). Până la acest moment, rolul de focar de educaţie şi
cultură în mediul rural şi l-a asumat Biserica, prin ceea ce întâlnim în documente sub sintagma “şcoala veche” unde se putea învăţa “slova veche” (n.n. - alfabetul
chirilic).
Rolul acesteia era destul de limitat în
condiţiile vremii, pregătind practic educaţia elementară pentru cântăreţii
bisericeşti sau funcţionarii inferiori ai aparatului administrativ, şi eventual
primari ai comunelor, cum este cazul spre exemplu, pentru Tuluceşti, a lui
IANCU SIMA (n.n. - fiul administratorului moşiei Tuluceşti şi primar al comunei
Tuluceşti între anii 1861-1906), despre care documentele vremii afirmă că “ştia slovă veche învăţată la Pechea”,
sau a lui NECULAI GUŢU care ştia
“slova veche” învăţată de la un dascăl de la biserica din Tuluceşti, despre a cărei
“şcoală veche” întâlnim informaţii la
acelaşi Chiriţă Mândru care consemna: “... fiii de oameni gospodari şi mai ales
cei ce doreau să ajungă cântăreţi de biserică sau slujbaşi la vornicie, învăţau
carte cu dascălul Petrea, slovă veche, pe la 1838-1840, în casa dascălului,
situată în apropierea Bisericii” ¹. Odată cu el (n.n. cu
Neculai Guțu), mai învățau și alții sosiți de prin Odaia Manolache, Tătarca,
Cișmele și chiar Pechea. ”Pentru truda dascălului părinții aveau tocmeală în
alimente și nu în bani”.
Din punct de
vedere metodic, se învăţa alfabetul chirilic pe baza cărţilor bisericeşti, iar
scrisul şi socotitul potrivit unei foste învăţătoare, Olimpia Andreescu, copiii şi-l însuşeau “afară, în jurul unei gropi
cu nisip umed, aşezaţi pe rogojini”, iar plata “profesorilor” se făcea în
alimente şi nu în bani (n.n. - care erau foarte rari în acele timpuri).
Revenind la începuturile învăţământului
modern, prin Legea instrucţiei publice
din noiembrie 1864 se prevedea obligativitatea şi gratuitatea învăţământului primar, organizând totodată treptele de
învăţământ public sau privat (n.n. - primar, secundar şi terţiar) şi instituia laicizarea (desprinderea de sub
influenţa Bisericii ca până atunci, după cum am arătat - n.n.), egalitatea între sexe, pregătirea
pedagogică a cadrelor didactice.
În consecinţă, în 1864 se înfiinţează Şcoala
Nouă de la Tuluceşti “într-o casă veche, dărăpănată, învelită cu stuf,
formată din două camere”, cu 8 băieţi iniţiaţi de un învăţător suplinitor,
plătit cu luna de către stat. Materiile de studiu erau: scrierea, cititul,
aritmetica şi muzica bisericească, ulterior se vor adăuga istoria, geografia,
desen, igiena şi lucru manual, acesta din urmă şi ca efect al dispoziţiei
primăriei din 23 iunie 1869 privind “realizarea de diferite obiecte la şcoala
de ambi secse”.
Primul local de școală se
construiește în stil arhitectonic haretian în anii 1882-1883 (sala mare de
astăzi), care a funcționat multă vreme ca și cămin cultural și cantină pentru copiii săraci.
Acest imobil va suferi lucrări de modificare
în 1882-1883, 1892 şi 1955. În condiţiile sporirii populaţiei
şcolare, în perioada anilor 1913-1914
se construieşte la Tuluceşti un nou local de şcoală, de tip haretian (cu două
săli de clasă), iar în 1959, prin
contribuţia voluntară a locuitorilor se va construi un nou local de şcoală cu
patru săli de clasă.
Pentru celelalte sate componente ale comunei,
situaţia se prezintă în felul următor:
- în 1865
ia fiinţă şcoala din Şiviţa. Primul
învățător a fost Spiru Dărmănescu până în anul 1867, iar până în anul 1872 a
funcționat Nicolae Tercus;
- în 1878
exista şcoala mixtă de stat la Vânători,
care din 1883 se transformă ca
şcoală de fete;
- în 1883
exista şcoala mixtă comunală la Fântânele;
- în 1900
exista deja şcoala din Tătarca;
- în 1939
se construieşte un nou local de şcoală în Şiviţa,
ca urmare a aprobării obţinute prin adresa nr. 2245/28.V.1938 a Prefecturii
Judeţului Covurlui.
În urma reformei învăţământului din 1948, la
Tuluceşti ia fiinţă şcoala generală de 7 ani, dotată cu un internat şcolar ce a
funcţionat în perioada 1950-1960, cazarea, masa şi întreţinerea celor 98 de absolvenţi ce au frecventat acest
internat erau asigurate gratuit de către stat.
În anul şcolar 1987-1988 s-a înfiinţat la Tuluceşti învăţământul profesional
agricol subordonat Liceului agricol din
Târgu Bujor.
Tot legat de evoluţia învăţământului în
spaţiul comunei Tuluceşti, în 2002 a
fost reabilitat un local şcolar
elegant şi modern în Tătarca.
Sub aspectului învăţământului preşcolar,
acesta îşi are începuturile în 1940,
când a luat fiinţă grădiniţa din Tuluceşti.
POPULAŢIA
ŞCOLARĂ DE-A LUNGUL TIMPULUI
Evoluţia populaţiei şcolare în arealul comunei
Tuluceşti se înscrie în cadrul general al demografiei zonei, cunoscând
fluctuaţii în funcţie de perioadele de timp şi impactul unor factori cum ar fi
războaiele mondiale din 1916-1918 şi 1941-1945.
Astfel, de la cei 8 băieţi înregistraţi în anul 1864 la Şcoala Nouă din Tuluceşti
ajungem la 85 de elevi (băieţi şi fete) în anul şcolar 1887-1888. În aceeaşi perioadă la Vânători învăţau 18
elevi, iar la Odaia Manolache erau 31 de elevi.
Recensământul
copiilor de vârstă şcolară din
comuna Tuluceşti din anul 1903 atesta pentru comuna Tuluceşti un număr de 222 copii din care 220 erau români şi 2
israieliţi².
În acelaşi
document, situaţia celor 56 de elevi
înregistraţi în satul Odaia Manolache (35 băieţi şi 21 de fete) atestă că 47 dintre aceştia frecventau regulat
cursurile (32 băieţi şi 15 fete), 4
frecventau neregulat (2 băieţi şi 2 fete), iar 5 “absolut neregulat” (1
băiat şi 4 fete). La Tuluceşti întâlnindu-se şi situaţii de amânat (1 fată pe motiv “bolnăvicios
sau slab”) şi chiar exclus (1 băiat
pe motiv “atins de boală sau infirmităţi”).
Creşterea populaţiei şcolare este atestată de
cifrele Recensământului din 1923, după cum urmează:
Specificaţie
|
Tuluceşti
|
Şiviţa
|
Tătarca
|
Total populaţie peste 7 ani
Masculin
Feminin
|
1626
791
835
|
1194
569
625
|
499
247
252
|
Ştiu carte Total
Masculin
Feminin
|
1158
631
527
|
825
491
334
|
344
195
149
|
Instruire primară
Masculin
Feminin
|
1058
589
496
|
804
478
326
|
322
183
139
|
Instruire secundară
Masculin
Feminin
|
35
17
18
|
16
10
6
|
4
4
-
|
Instruire profesională
Masculin
Feminin
|
21
12
9
|
2
2
-
|
5
1
4
|
Instruire universitară
Masculin
Feminin
|
3
2
1
|
-
-
-
|
1
1
-
|
Instruire extraşcolară
Masculin
Feminin
|
13
10
3
|
-
-
-
|
-
-
-
|
Nu ştiu carte
Masculin
Feminin
Din care tineri:
07-12 ani
13-20 ani
|
457
155
302
34
71
|
369
78
291
25
66
|
155
52
103
6
10
|
Populaţie 26-64 ani
Peste 65 ani
Nu stiu vârsta
|
308
40
4
|
241
37
-
|
124
14
-
|
O analiză a
acestei situaţii dovedeşte că 4
locuitori ai comunei Tuluceşti erau absolvenţi de studii universitare, o
performanţă deosebită pentru România perioadei interbelice, dar din păcate 981 de locuitori erau analfabeţi, cu
pondere în segmentul feminin de populaţie.
Fenomenul se va agrava în condiţiile celui
de-al doilea război mondial (1941-1945)
şi al secetei din 1946-1947, când
numărul celor neştiutori de carte va fi de peste 1500 la Tuluceşti şi peste 1700 la Şiviţa şi Tătarca.
În perioada 1948-1963 cursurile şcolii de 7 clase din Tuluceşti au fost
absolvite de 530 elevi.
În perioada 1965-1990 absolvenții
Școlii Tulucești au devenit un valoros rezervor de cadre pentru județu Galați
și nu numai. În această perioadă s-au format un număr de 10 educatoare, 39 de
învățători, 21 subingineri, 34 profesori, 71 ingineri, medici, economiști,
juriști și ofițeri, 3 profesori universitari doctori (Bratu Anton- București,
Ivanovici Gheorghe – Galați, Panait Vasile – Iași), iar 167 au absolvit
cursurile liceelor gălățene aducându-și aportul lor la locul de muncă în care
își desfășoară activitatea.
În anul școlar 2011-2012
situația școlară este următoarea:
Forma de înv.
|
Tulucești
|
Șivița
|
Tătarca
|
Total
|
Preșcolari
|
50
|
56
|
19
|
225
|
Învățământ primar
|
168
|
105
|
-
|
273
|
Învățământ
gimnazial
|
150
|
116
|
-
|
266
|
Total
|
468
|
277
|
19
|
764
|
DIFICULTĂŢI ÎN DEMERSUL EDUCAŢIONAL
ŞI MODUL DE ORGANIZARE
Odată
cu statutarea bazelor învăţământului modern în ţara noastră prin prevederile Legii instrucţiunii publice
din noiembrie 1864, necesităţile
financiare ale Şcolii urmau a fi asigurate de la bugetul local prin intermediul
autorităţilor publice locale.
Una din modalităţile de sprijinire a
instituţiei şcolare l-a constituit şi acordarea de suprafeţe agricole în posesie, cum rezultă şi din ordinul prefectului judeţului Covurlui nr.
8593/7.nov.1902, unde sunt precizate aceste suprafeţe după cum urmează:
- “cătuna Tuluceştii Vechi - 8 ha şi 5931 m² în
ţarină;
- comuna Tuluceştii Noi - 5 ha şi 5000 m² în
vatra satului;
- cătuna Vânătorii Noi - 1 ha în vatra satului
“³.
Aceasta din urmă (n.n. - şcoala din Vânători)
va mai primi prin adresa nr. 188/20 febr.1903 “40 prăjini pentru grădină şi construirea
localului şcolii”.
Ulterior, prin Reforma agrară legiferată în iulie 1921, din 2 august 1921, şcoala din Tuluceşti va primi 4 ha, iar cele din Şiviţa şi Tătarca 10 ha.
Din documentele vremii ştim că aceste locuri
erau bine cultivate, constituind, aşa cum a fost şi intenţia autorităţilor, un model pentru ceilalţi locuitori ai
satelor.
Uneori, în situaţii excepţionale, Şcoala
beneficia şi de o parte din veniturile obţinute de la primărie în urma
activităţilor comerciale, cum a fost situaţia în 1909 când Şcolii din Tătarca
i se alocă suma de 1408 lei din venitul
cârciumilor pentru reparaţiile imobilului şcolar.
La acestea se adăugau contribuţiile voluntare
ale sătenilor, în
special în situaţiile de renovare sau construirea unor noi imobile şcolare, cum
au fost situaţiile deja menţionate din anii 1882-1883, 1892-1955.
La problemele menţionate anterior, se adaugă
una esenţială care priveşte salarizarea,
pe lângă salariile mici ale învăţătorilor şi deseori din păcate chiar lipsa
plăţii acestora, cum a fost cazul: în 1869
cu învăţătorul Mironescu, al cărui
salariu era de 160 lei, în timp ce omologul său de la Şiviţa primea 200 lei,
sau în 1894 când întâlnim întârzieri
ale plăţii salariale în C. Negri, Cişmele, în 1908-1909 în cazul plăţii maistrei şcolii din Tuluceşti, care nu şi-a primit salariul de-a lungul întregului an
şcolar.
Demersul educaţional era afectat şi de
condiţiile de viaţă grele, de manualele şcolare scumpe, de nepăsarea unor
primari şi mentalitatea înapoiată a unor părinţi, completate de măsurile
legislative eronate cum este cazul spre exemplu al Regulamentului Şcolar din 1924 care prevedea ca în situaţia
neînţelegerii la repartiţia claselor între învăţători, învăţătoarele luau numai
clasele a I-a şi a II-a, iar învăţătorii numai clasele a III-a şi a IV-a.
Totuşi, şi în
astfel de situaţii dificile, dăscălii şi oamenii şcolii şi-au făcut datoria,
contribuind din plin la luminarea şi educaţia sătenilor, obţinând deseori
performanţe demne de remarcat, pe care ne propunem să le evidenţiem în
rândurile ce urmează.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu